1. トップページ
  2. 医学教育
  3. 医学教育第 31 巻・第 6 号 平成 12 年 12 月 25 日

医学教育第 31 巻・第 6 号
平成 12 年 12 月 25 日

原 著,患者のどのような側面が医学生に影響を与えるか-総合診療部における学生実習の定性的評価-…山本 和利・前川 宗隆…429

福井 次矢・新保 卓郎

,A, K および X 形式からなる多肢選択問題における知識レベルの推定…木村 直史・福島  統…435

栗原  敏・黒澤 博身

,実習症例をもとにした「臨床倫理ケースカンファレンス」…白浜 雅司・小泉 俊三…443

報 告,学生はテュートリアルをどう捉えているか(1)-基礎医学教育へのテュートリアルの導入-…東京女子医科大学・医学部テュートリアル委員会,同・学長…457

,学生はテュートリアルをどう捉えているか(2)-個人面接およびグループ討論からの検討-…東京女子医科大学・医学部テュートリアル委員会,同・学長…465

,講義中に行った pre-test および post-test と総合成績との関連…鈴木 龍太・藤本  司…473

松本  清

,第 1 学年学生の関心度とマナー度の向上にテュートリアル教育は貢献しうるか…田村 暢煕・鮴谷 佳和…477

安田 幸雄・大谷 信夫

,医師免許取得直後の研修医に対する医療面接研修…伊賀 幹二・石丸 裕康…483

郡  義明

てがみ,第 31 巻・第 4 号を読んで…山科 正平…452

,クリニカル・クラークシップの実施と到達目標…伊賀 幹二…452

書 評,よき医師養成を考える…松村 理司…482

イラスト・コラム,授業中の飲食考…相澤 好治…454

アナウンスメント,第 1 回ハワイ大学 Advanced Workshop on PBL Curricula…神津 忠彦…434

ニューズ,第 1 回東京大学医学教育ワークショップ…松村 真司・北村  聖…442

福原 俊一・加我 君孝

,第 2 回医学教育セミナーとワークショップ…高橋 優三…464

,第 5 回千葉大学医学教育ワークショップ…田辺 政裕…472

,第 33 回日本医学教育学会総会および大会案内(第 2 報)…前付

,新入会員(機関・賛助会員)…472

,第 31 巻総目次…487

,編集後記…鈴木 淳一…494

Medical Education (Japan)Vol. 31, No. 6 December, 2000

OFFICIAL JOURNAL OF JAPAN SOCIETY FOR MEDICAL EDUCATION

original,What Aspects of Patient Affect Medical Students ?: A Qualitative Analysis of the Experiences of Medical Students at General Medical Ward and Clinic…Wari YAMAMOTO, Munetaka MAEKAWA,…429

Tsuguya FUKUI, Takuro SHIMBO

,Estimation of Knowledge Level with A-, K- and X-Type Multiple-Choice Questions…Naofumi KIMURA, Osamu FUKUSHIMA,…435

Satoshi KURIHARA, Hiromi KUROSAWA

,Case-Based Conferences on Clinical Ethics for Students During Clinical Clerkships…Masashi SHIRAHAMA, Shunzo KOIUZMI…443

report,How Do Students Evaluate Tutorial Education?: I. Introduction of Tutorial Education in a Basic-Medicine Course…Committee of Tutorial Education, The President, Tokyo Women’s Medical University…457

,How Do Students Evaluate Tutorial Education?: II. Examination with Personal Interviews and Group Discussions…Committee of Tutorial Education, The President, Tokyo Women’s Medical University…465

,Correlations Between the Scores of Tests Before and After Lectures and the Scores of the Student Total Evaluation at Graduation…Ryuta SUZUKI, Tsukasa FUJIMOTO,…473

Kiyoshi MATSUMOTO

,The Tutorial System Doesn’t Help 1st-Year Students Develop Interests and Proper Attitudes for Studying…Nobuki TAMURA, Yoshikazu GORIYA,…477

Yukio YASUDA, Nobuo OHYA

,Medical Interview Under the Supervision of Senior Physicians in the Outpatient Department by Medical Trainees Who Have Just Received Their Medical License…Kanji IGA, Hiroyasu ISHIMARU,…483

Yoshiaki KOHRI

correspondence,After Reading the Vol. 31, No. 4…Shohei YAMASHINA…452

,Specific Behavioral Objectives in Performing Clinical Clerkship…Kanji IGA…452

book review,On Consideration for Training of Good Physicians…Tadashi MATSUMURA…482

illustration column,Drinking in a Lecture…Yoshiharu AIZAWA…454

announcement,The 1st Advanced Workshop on PBL Curricula at University of Hawaii…Tadahiko KOZU…434

news,The 1st Workshop for Medical Faculty at the University of Tokyo…Shinji MATSUMURA, Hijiri KITAMURA,…442

Shunichi FUKUHARA, Kimitaka KAGA

,The 2nd Seminar and Workshop of Medical Education…Yuzo TAKAHASHI…464

,The 5th Workshop for Faculty Developement Program in Chiba University School of Medicine…Masahiro TANABE…472

,New Members (Institutional・Supporting Members)…472

,Cumulative Index (Vol. 31)…487

,Editor’s note…Junichi SUZUKI…494

「医学教育」へ戻る